Palvin Barbi neve Natalia Vogyánova miatt került szóba, mint lehetséges téma, hisz úgy hasonlítanak egymásra, mint két nővér, és ugyanazt a szakmát űzik, hisz mindketten modellek. Majdnem tíz év eltéréssel léptek először kifutóra, de mindkettejük belépője emlékezetesre sikeredett. Palvin jónéhány fontos munkát elvégzett, mire kezdő pozíciót kapott egy bemutatón, ami egy modell karrierjében az áttörést jelenti. Ha még azt is számba vesszük, hogy mindezt Lagerfeldnél érte el, akkor teljesen érthető, miért ível töretlenül a karrierje, azóta is. A fiatal nő egyébként egy humoros és pimasz replikával vette le a lábáról a divatgurut, aki látva Barbi babaarcát, mondhatni beszólt neki, hogy ’talán van már 12 éves is’. Mire a lány visszaválaszolt, hogy ő valójában tizenegy, erre megkapta a pole pozíciót, és az első helyen besétált a szupermodellek közé.
A magyar lány most húsz éves, de ő még nem talált férjet magának, mint Vogyánova, aki a felső tízezer köreibe kerülve ismerte meg multimilliomos férjét. Natalia válik, mert a 19 évesen kötött házasság nem bizonyult örök életűnek, ahogy az idősebben kötött frigyek sem feltétlen bírják ennél tovább. A biztonság és háttér felépítésének vágya teljesen érthető, hiszen egy manöken élete a kifutón nem tart tovább 25-26 éves koránál, néhány nagyon kivételes esettől eltekintve, mint Heidi Klum vagy Kate Moss.
Erre az érzékeny életpályának a sérülékénységére és rövidre szabottságára Angelina Jolie filmje, a ’Kifutó a semmibe’ mutatott rá, méghozzá váratlan érvekkel. Megnéztem, mert ez volt a témám, és mert érdekelt a bombázó színésznő drámai szerepe. Meglepetést okozott az, hogy Gia Carangi életéről szóló alkotásban aztán nem csak a fiatal lány tragikusan korai halála, vagy drogfüggősége volt az igazán megrázó, hanem épp az a csillogó, glamourózus világ, ami köréje rendeződött. A hetvenes évek végén jár a modellkedésről szóló történet, amiben a fotók nem kevésbé szépek, mint a maiak,nem kevésbé eredetiek, mint a mostani beálllítások, és a címlapok, amiken Gia szerepel, bármelyik mai Vogue vagy Cosmopolitan borítójai lehetnének. Ő maga sem hat csúnyábbnak, ósdibbnak, neki sem divatjamúlt a szépsége, holott több mint harminc éve volt a csúcson.
Mert ez egy olyan világ, amiben valójában semmi sem változik, csak a lányok neve, akikre trendeket kreálnak, és akik kiszolgálják a trendeket. Az egyébként botrányos magyar címfordítási gyakorlat ebben az esetben megáll, mert valóban, aki a kifutóra lép, az a semmibe lép. Nincs föntebb, nincs fényesebb, és nincs nagyobb kihívás sem egy szupermodell karrierjében, ahogy nem lesznek autentikusabbak a fotók, és nem lesznek vagányabbak a kreációk sem. Ebben a gépezetben a lányok a töltőanyagok, mert ahogy a Vogue magazin szerkesztője mondja a filmben, a divat nem művészet, hanem reklám.
Barbi most húsz éves, és a válófélben lévő Vogyánova az egyik példaképe, mert rá hasonlít, és mert hozzá hasonlítják, ami előnyt és munkát hozott. A másik, a Carangihoz hasonlóan drogproblémákkal is megküzdött Kate Moss, mert ő mindent elért annak ellenére, hogy alacsonyabb, mint a szupermodellek általában.
Szakmai értelemben kifogástalan életpályákat választott mértékadónak a fiatal lány, ugyanakkor a személyes tragédiákat, magánéleti buktatókat és a karrierek tönkremenetelét is közelebbről láthatja, mint mi, akik mindössze a címlapokról ismerjük ezeket sikeres és gyönyörű nőket. Idealista, de szívből jövő gondolat, hogy épp ebből adódóan ő maga, Palvin Barbi, a budapesti lány tudja majd jobban csinálni. Hogy ne a semmibe induljon, amikor legközelebb a kifutóra lép.
Hivatkozások: